Arboga
06:50 | 28 mars 2021

Expanderande kedjan har slagit rot i Arboga

Restaurangen Brödernas startade 2016 i Stockholm och har sen dess expanderat till flera svenska städer. Sen början av februari finns de vid Sätraområdet i Arboga.

"Brödernas" har gjort sig kända för sina hamburgare. På bilden syns en hamburgare som kallas "Dirty Burger". I bakgrunden syns numret 93. Samma nummer som delägaren Mika Zibanejad använder när han spelar för New York Rangers i NHL. Foto: David Eriksson

Brödernas startades av bröderna Jonas och Joakim Wiklander.

De i sin tur har en äldre bror i Johan som är tidigare ishockeyproffs och spelade bland annat åtta säsonger i Örebro Hockey. Joakim spelade även han ishockey länge, men mestadels på lägre nivå.

Kedjan Brödernas grundades 2016 i Stockholm, där Jonas och Joakim är uppväxta, och har sedan expanderat. I januari 2019 blev det klart att två andra bröder klev in som delägare i företaget. Monir Kalgoum samt välkände svenska NHL-proffset Mika Zibanejad, som spelar för New York Rangers blev då en del av koncernen.

I dag finns ”Brödernas” bland annat på flera platser i Stockholm, men även i Göteborg, Örebro, Kumla, Uppsala, Visby och i spanska Marbella.

I början av februari i år expanderade företaget sin verksamhet ytterligare. Då slog restaurangen vid Sätra i Arboga upp portarna.

När Magazin24 besökte restaurangen berättade personal att det varit bra ruljangs under luncherna och fullbokat under helgerna.

På sin hemsida beskriver Brödernas sitt koncept så här:

”Många säger att burgarbubblan kommer att brista. Men det tror inte vi. Hamburgare har funnits i 70 år. Det är de små gatuköken som tar stryk av att fler öppnar, medan vi som siktar mer på att vara en helhetsrestaurang klarar oss bra. Vi vill inte vara ett hak. När du varit hos oss ska du känna att du varit på restaurang”.

När kedjan öppnade sin nya restaurang på Östermalm i Stockholm berättade Jonas Wiklander att Brödernas koncept är unikt.

– Visst finns det klassiska pizzerior som också har hamburgare, men jag tror att vi är ensamma om att servera både pizza och burgare från grunden av den här kvaliteten, sa Wiklander till tidningen Mitt i Södermalm sommaren 2019.

Delägaren Mika Zibanejad är inte den enda kändisen som Brödernas arbetar tillsammans med. Influencern Margaux Dietz hade ”Månadens burgare” under januari följt av JLC i februari.En annan influencer, Bianca Ingrosso, har en egen hamburgare under mars månad och i april är det Jason ”Timbuktu” Diakités tur.

Gemensamt för samtliga är att för varje såld ”Månadens burgare” skänks pengar till olika välgörenhetsorganisationer.

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-