KöpingMöjligtvis lätta regnskurar

Magazin24

Mångsysslaren Alfons Fallqvist som bland annat är kostrådgivare och grundare för AF Träning & Rehabilitering. Foto: Dennis Johansson Strömberg

Expertens tips: Så äter du mer hälsosam mat

Kostrådgivaren Alfons Fallqvist delar med sig av sina tips och höjer ett varningsfinger för att fokusera för mycket på viktminskning.

Arboga · 16 jan, 2019 kl. 18:00

2019 är tre veckor gammalt och något som brukar vara vanligt vid årsskiftena är nyårslöften. Ett av de vanligaste löftena, enligt en SIFO-undersökning, är att äta mer hälsosamt. Men vad ska man tänka på om man vill äta bättre kost?

För Magazin24 berättar Alfons Fallqvist (personlig tränare, kostrådgivare och grundare av AF Träning & Rehabilitering) vad man ska tänka på när man vill äta mer hälsosamt.

– Man ska inte tänka så krångligt. Problematiken jag upplever är att många upplever att de måste göra radikala förändringar. Nu måste man gå strikt åt det ena eller andra hållet, att man måste sluta med allt som har med socker att göra. Att man måste utesluta saker. Det är ett problem i sig, när vi förbjuder saker, säger Arbogabon Fallqvist innan han fortsätter:

– Till slut blir det mer attraktivt att göra förbjudna saker. Ta ett barn som exempel. Man säger åt barnet att man inte får lägga handen på spisplattan, helt plötsligt gör barnet det ändå. Jag upplever att det största problemet är att man sätter orimliga mål på sig själv.

Hur ska man gå tillväga om man vill lägga om sin kost?

– Man kan börja lugnt. Man kan kolla vad som är den största boven i dramat. Man kan sätta sig och skriva ner tre till fem punkter som är sina största behov och vad överkonsumerar jag? Man ska undvika att sätta förbud på saker, det handlar mer om att minimera konsumtionen av vissa produkter.

Som ett led av att man äter mer hälsosam kost kan man tappa några kilon med sin nya kosthållning. Men Fallqvist menar att man ska akta sig för att stirra blint på viktnedgången.

– Många är extremt viktfixerade, det kan jag bli förbannad på. Jag har en våg där man kan se fördelningen av fett och muskulatur. Då brukar jag fråga personen: om du har kvar din vikt men minskar åtta kilo fett och lägger till åtta kilo muskler skulle du vara nöjd då? Det brukar många vara. Då är inte vikten det viktiga, utan vad vikten utgörs av. Det får man inte reda på en badrumsvåg, säger Fallqvist.

Han fortsätter:

– Det har slaktat många hjärnor och skapat många hjärnspöken hos folk när man tror att man inte har gjort några viktmässiga ändringar när man har börjat träna. Man kanske har gått upp två kilo med sin nya kost, i kombination med träning. Det dödar motivationen. Du kanske har ökat muskelmassan och minskat fettet, därför gick du upp i vikt. Där klämmer skon hos vissa.

Om man vill äta hälsosamt, vilka fällor ska man undvika?

– Man ska akta sig för trender. Att man läser på, det är för övrigt jättebra, men man måste vara källkritisk. Ett problem jag upplever är att man lyssnar på sina kompisar, och följer trender och kostvanor som fungerar för vännerna men inte för en själv. Man kanske skyller på kompisen om jag själv inte gör några framsteg eller så är det högst troligt att man ger upp, eftersom det inte fungerade så bra för en själv. En stor fälla är källkritiken bakom saker.

Det finns många olika metoder och program för att äta mer hälsosamt. Vissa av dessa går ut på att mer eller mindre skippa kolhydrater helt, något Fallqvist inte är enig om.

– Man ska sluta oroa sig för kolhydrater. Det är något jag stör mig på, när vissa vägrar äta kolhydrater. Vissa säger att det är dåligt med kolhydrater, men det är inte bra med fett heller. Vissa motiverar det med att kolhydrater är dåligt i för stora mängder, men inget är bra i för stora mängder. Det är viktigt att få i sig makronutrienterna (kolhydrater, proteiner och fetter). Jag anser att man bör prioritera alla makronutrienter.

Kombinationen av bra kosthållning och träning är positiv för kroppen. Om man vill optimera sina resultat i träningen är det relevant att du prioriterar dina matvanor.

– Kosten är jätteviktig och det är därför det är svårt att förändra sin kost. När man har målet att börja träna så handlar det om kanske två till tre timmar i veckan. Medan kosten är dygnets alla timmar, alla dagar och alla veckor. Kosten är absolut svårast att lägga om men den har störst påverkan på dig också.



Andra har också läst

Swish ligger nere - flera miljoner påverkas

Nyheter Felet upptäcktes vid 14.45-tiden på tisdagen.

Bustas fotbollsblogg

Fotboll Profilen följer det svenska landslaget ur ett supporterperspektiv.

Bostadsinbrott utanför Kolsva

Kolsva Datorer och en motorsåg saknas.

187 hushåll i Kungsör utan el

Mälarenergi informerar om ett pågående strömavbrott i Kungsör under tisdagseftermiddagen.

Region Västmanland fortsatt i stabsläge

"Än så länge finns det inte anledning att ställa in operationer".

Varför backar SD regeringen?

Moderaterna: "Förslaget innebär en stor förlust för Region Västmanland".

Man anhållen efter misshandel

En kvinna blev misshandlad i Köping under natten mot tisdag.

Aktiva seniorer besökte lokal teater

Referat från besök på Hagateatern i Köping.

En skadad efter trafikolycka

Under måndagseftermiddagen inträffade en singelolycka på väg 250.

Stars – SBL:s enda obesegrade lag: "Gäller att inte sväva iväg"

Köpingslaget har fått en flygande start på säsongen.

Övergivna cyklar ska rensas bort i Köping

"Om du har en gammal cykel som du glömt bort, ståendes på stan någonstans, är det därför dags att plocka hem den om du vill ha den kvar".

Extra fokus på kontroller av yrkestrafik

Polisen: "Fokus ligger på kontroll av kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt".

Region Västmanland i stabsläge – har brist på sjukvårdsmaterial

"Läget i Västmanland är kritiskt men bedöms inte vara akut".

Framgångsrik helg för Elastico

Köpingsklubben knep cupseger samt vinst mot dövlandslaget.

Köpings Ridklubb vann Ponnyallsvenskan Div II

Inför finalomgången ledde Köpings Ridklubb med minsta möjliga marginal.

SPF Seniorerna Köpingshus gästades av en riktig ”överlevare”

Forumsalongen var mycket välfylld när medlemsmötet började.

Älgjakten i länet har startat

Pågår till slutet av januari 2020.

Tung matchhelg för VM - återvänder utan poäng

Västra Mälardalen IB har spelat två matcher under helgen, och får återvända hemåt utan några nya poäng.

Tredje perioden blev Suras fall

Effektivt Forshaga tog igen underläge med fem mål på tio minuter.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Maktlösheten i Sverige

Harry Holm skriver om medborgarens möjligheter att påverka.

Om efterrätter och vita bilar

Susanne Linde skriver om konsten att njuta av livet.

Vi gick för guld men tog ett brons

KFF-tränaren Armin Suljic summerar årets fotbollssäsong.

Chips och streamingtjänster – Egyptens gräshoppor

Jimmy Bladh skriver om beslutsångest och I-landsproblem.

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.