Köping23°Duggregn

Magazin24

Detta är en genrebild. Foto: Pixabay

Halelujah för elfordon

Signaturen "Vita rosen" tar upp problemen med elbilar.

Debatt · 16 maj, 2019 kl. 09:16

Hallelujah – Er tro är stark men kräver svar (Leonard Cohen)

Politiskt korrekta beslutsfattare och miljövänner – hur förklarar och motiverar ni dagens innetrend med elektrifiering av allt som rör sig? Frikostigt delas skattefinansierade bidrag ut till den som har råd att köpa en elektrisk bil som kostar mer än en halv miljon kronor. En bil, som om den körs 1 500 mil/år, förbrukar ca 6000 kWh el – lika mycket energi som går åt till att värma en normalstor villa under hela vinterhalvåret.

Ni får nog sluta att se elektriciteten som kommer ur de två hålen i väggen som en skänk från ovan även om regn, sol och vind tycks komma från himlen. I Sverige används 125 miljarder kilowattimmar (kWh) elektricitet för industrin, bostäder, servicenäringen och inte minst allt chattande, twittrande och tv-tittande i telefonerna.

Vattenkraften svarar för ca 40 % , kärnkraften för ca 40 %, bio- och fossileldade kraftvärmeverk för ca 10 % samt ca 3400 vindsnurror och 20 000solceller för resterande 10 %(källa Energimyndigheten).

Enligt SCB fanns vid årsskiftet ca 4,9 miljoner bilar i trafik i Sverige. Om dessa skulle köra i genomsnitt 1 500 mil/år på ”miljövänlig elektricitet” måste ytterligare ca 30 miljarder kWh tas fram och läggas till i det svenska energisystemet. Vattenkraften lär vi inte kunna bygga ut särskilt mycket mer.

Kärnkraften vill miljövännerna avveckla. Den hittills obesvarade frågan man ställer sig är, vad ska ersätta kärnkraften om det är tänkt att vi ska köra bilar och cyklar som drivs av på batterier, laddade med elektricitet?

Enligt Naturskyddsföreningens uträkningar kommer Sveriges alla tak, om de förses med solceller, inte ens att räcka till halva behovet! Om alla tak skulle förses med solceller plus att ca 15 000 nya vindsnurror byggs skulle det kunna fungera – märk väl - om solen skiner och vinden ständigt blåser när batterierna behöver laddas.

Ni politiker och miljövänner som tror att elektriciteten är lösningen på alla problem inom transportsektorn, har ni över huvud taget funderat på eller satt er in i de säkerhetsproblem som är förknippade med den typ av batterier som används i elbilar och elcyklar.

Förklara för oss vanligt folk vad man ska göra när ett skadat batteri på några sekunder kan uppnå flera tusen graders hetta i så kallad termisk rusning samt utvecklar giftiga gaser som dietylkarbonat, dimetylkarbonat och 1,4-tioxin som inom en minut tränger igenom till och med den skyddsutrustning som räddnings-personalen använder.

Även fluorvätesyra utvecklas som tas upp via huden och som i små doser kan vara dödlig (källa MSB publ. Nr 1055). Skadade batteridrivna fordon har självantänt när de har stått på verkstad för reparation. Elbilstillverkaren Tesla förskriver att ett skadat batteridrivet fordon ska stå i brandsäker karantän i tre veckor på grund av risken för att batteriet kan självantända.

Ni som tror er veta det mesta vad har ni för planer ur arbetsmiljösynpunkt, säkerhet i tunnlar, risker ombord på bilfärjor, brand i parkeringshus mm?

Ser vi ut över Europas elbilsplaner kan man inte bli annat än förskräckt. Enbart Wolkswagen har planer på att bygga 22 miljoner elbilar de kommande 10 åren. Till dessa bilar behövs, redan år 2025, batterier som vid varje laddning ska matas med 150 miljarder kWh – mer än Sveriges totala elanvändning.

Nothwolts Skellefteåfabrik ska fullt utbyggd producera batterier som vid varje laddning kräver 32 miljarder kWh – vilket är dubbelt så mycket el som idag produceras i alla bioeldade kraftvärmeverk i Sverige.

Redan idag råder brist på batterier till elfordon. Brytning av råvara till tillverkningen sker till stor av barn och fattiga människor i Afrika under slavliknande förhållanden.

Aftonbladet har rapporterat om verksamheten med ”blodsbatterier” – https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/.

Ni politisk korrekta och miljövänner besinna er – hur mycket koldioxid går det inte åt för att frakta råvaror och batterier kors och tvärs över jordklotet och hur mycket mänskligt lidande accepterar ni för att kunna glida omkring i era skattesubventionerade elfordon.

Cyklar är gjorda för att trampas – det är både miljövänligt och hälsobefrämjande. Motorfordon kan drivas med biobaserade inhemskt producerade bränslen.

Avgasrening i form av partikelfilter och kvävedioxidreducerande katalysatorer finns redan och kan förbättras med stöd till teknisk utveckling – vi i Sverige ska ju bli världsledande inom miljöteknik.

Vita Rosen



Andra har också läst

Arbogakvinna gick till attack på dansgolvet – döms till fängelse

Arboga Västmanlands tingsrätt dömer kvinnan för misshandel.

KD: "EU ska ägna sig åt nationsövergripande frågor"

Debatt Debattartikel signerad Lars-Axel Nordell och Anna-Carin Ragnarsson.

Kungsörs företagsklimat förbättras för tredje året i rad

Kungsör Enligt Svenskt Näringslivs enkätundersökning av det lokala företagsklimatet har kommunen tagit stora kliv.

Surahammar värvar från IFK Arboga – igen

Ishockey Forward klar för Blue Hammers.

Dags för Köping att förbättra sitt företagarklimat

Lars-Axel Nordell (KD): "Hur bra kommunen är på att föra en öppen och konstruktiv dialog med företagen har visat sig ha stor betydelse för om en kommun lyckas förbättra...

Så slutade mötet mellan Zmajevi och Valskog

Resultat från måndagskvälllens match.

Stärk fackets röst i EU

Debattartikel signerad IF Metall Mälardalen.

"Sverige och Europa"

Debattartikel signerad SD:s Maria Liljedahl och Hanna Nilsson.

Rasmussen avgjorde mot Lettland

Surahammarsonen matchvinnare för Tre Kronor.

Njutbar Elvismusik fyllde Götlunda kyrka

Söndagskvällens konsert Elvis i våra hjärtan med Mikael Wretholm och Stefan Appelquist lockade en entusiastisk publik av både götlundabor och tillresande.

Polisen larmade tekniker efter signalfel vid järnvägsspår

Drifttekniker kontaktades för att åtgärda ljusproblemet.

Back förlänger kontraktet med Blue Hammers

20-åringen stannar i klubben.

Inbrott i industrilokal – två personer greps

Sent på söndagskvällen inkom larmet.

Så slutade söndagens fotbollsmatcher

Resultat från herrarnas division 5 och 8.

Hon föreslås ersätta avgående kommunalrådet i Surahammar

"Hon har den kunskap, kompetens och personliga egenskaper som behövs för att klara det här viktiga uppdraget".

Anticimex förutspår färre getingar i år

Statistiken pekar på att det blir färre saneringar än förra årets toppnotering.

Fjärde budordet – någon?

Susanne Linde skriver om Mors dag och att hedra sina föräldrar.

Rytting Kaneryd på nytt uttagen i U23-landslaget

Kolsvatjejen tar plats i truppen till dubbellandskamper i Värmland.

Sjukdom stoppar Emilia Lindbergs Arbogabesök

Skulle medverkat vid "Hela kyrkan sjunger" i Arboga Pingstkyrka.

Ny Lottomiljonär i Köping

Vinnande rad gav nära två miljoner kronor.

Område i Köping var utan tv och internet efter åskoväder

Efter några timmars arbete var det återställt igen, men sen dök nya problem upp.

Så slutade lördagens fotbollsmatcher

Resultat från herrarnas division 5, 6, 7 och 8.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

KRÖNIKOR

Fjärde budordet – någon?

Susanne Linde skriver om Mors dag och att hedra sina föräldrar.

En sak är i alla fall säker inför EU-valet...

Björn Blomgren skriver om den pågående valkampanjen.

Har någon lurat på dig orkurdrykkur?

Harry Holm skriver om folk som luras.

Venus i brand

Jimmy Bladh skriver om en världshändelse att minnas.

Mer läsning med aktiva och engagerade människor i Västra Mälardalen.
Besök Blogg24 här

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.