KöpingLätt molnighet

Magazin24

Detta är en genrebild. Foto: Pixabay

Halelujah för elfordon

Signaturen "Vita rosen" tar upp problemen med elbilar.

Debatt · 16 maj, 2019 kl. 09:16

Hallelujah – Er tro är stark men kräver svar (Leonard Cohen)

Politiskt korrekta beslutsfattare och miljövänner – hur förklarar och motiverar ni dagens innetrend med elektrifiering av allt som rör sig? Frikostigt delas skattefinansierade bidrag ut till den som har råd att köpa en elektrisk bil som kostar mer än en halv miljon kronor. En bil, som om den körs 1 500 mil/år, förbrukar ca 6000 kWh el – lika mycket energi som går åt till att värma en normalstor villa under hela vinterhalvåret.

Ni får nog sluta att se elektriciteten som kommer ur de två hålen i väggen som en skänk från ovan även om regn, sol och vind tycks komma från himlen. I Sverige används 125 miljarder kilowattimmar (kWh) elektricitet för industrin, bostäder, servicenäringen och inte minst allt chattande, twittrande och tv-tittande i telefonerna.

Vattenkraften svarar för ca 40 % , kärnkraften för ca 40 %, bio- och fossileldade kraftvärmeverk för ca 10 % samt ca 3400 vindsnurror och 20 000solceller för resterande 10 %(källa Energimyndigheten).

Enligt SCB fanns vid årsskiftet ca 4,9 miljoner bilar i trafik i Sverige. Om dessa skulle köra i genomsnitt 1 500 mil/år på ”miljövänlig elektricitet” måste ytterligare ca 30 miljarder kWh tas fram och läggas till i det svenska energisystemet. Vattenkraften lär vi inte kunna bygga ut särskilt mycket mer.

Kärnkraften vill miljövännerna avveckla. Den hittills obesvarade frågan man ställer sig är, vad ska ersätta kärnkraften om det är tänkt att vi ska köra bilar och cyklar som drivs av på batterier, laddade med elektricitet?

Enligt Naturskyddsföreningens uträkningar kommer Sveriges alla tak, om de förses med solceller, inte ens att räcka till halva behovet! Om alla tak skulle förses med solceller plus att ca 15 000 nya vindsnurror byggs skulle det kunna fungera – märk väl - om solen skiner och vinden ständigt blåser när batterierna behöver laddas.

Ni politiker och miljövänner som tror att elektriciteten är lösningen på alla problem inom transportsektorn, har ni över huvud taget funderat på eller satt er in i de säkerhetsproblem som är förknippade med den typ av batterier som används i elbilar och elcyklar.

Förklara för oss vanligt folk vad man ska göra när ett skadat batteri på några sekunder kan uppnå flera tusen graders hetta i så kallad termisk rusning samt utvecklar giftiga gaser som dietylkarbonat, dimetylkarbonat och 1,4-tioxin som inom en minut tränger igenom till och med den skyddsutrustning som räddnings-personalen använder.

Även fluorvätesyra utvecklas som tas upp via huden och som i små doser kan vara dödlig (källa MSB publ. Nr 1055). Skadade batteridrivna fordon har självantänt när de har stått på verkstad för reparation. Elbilstillverkaren Tesla förskriver att ett skadat batteridrivet fordon ska stå i brandsäker karantän i tre veckor på grund av risken för att batteriet kan självantända.

Ni som tror er veta det mesta vad har ni för planer ur arbetsmiljösynpunkt, säkerhet i tunnlar, risker ombord på bilfärjor, brand i parkeringshus mm?

Ser vi ut över Europas elbilsplaner kan man inte bli annat än förskräckt. Enbart Wolkswagen har planer på att bygga 22 miljoner elbilar de kommande 10 åren. Till dessa bilar behövs, redan år 2025, batterier som vid varje laddning ska matas med 150 miljarder kWh – mer än Sveriges totala elanvändning.

Nothwolts Skellefteåfabrik ska fullt utbyggd producera batterier som vid varje laddning kräver 32 miljarder kWh – vilket är dubbelt så mycket el som idag produceras i alla bioeldade kraftvärmeverk i Sverige.

Redan idag råder brist på batterier till elfordon. Brytning av råvara till tillverkningen sker till stor av barn och fattiga människor i Afrika under slavliknande förhållanden.

Aftonbladet har rapporterat om verksamheten med ”blodsbatterier” – https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/.

Ni politisk korrekta och miljövänner besinna er – hur mycket koldioxid går det inte åt för att frakta råvaror och batterier kors och tvärs över jordklotet och hur mycket mänskligt lidande accepterar ni för att kunna glida omkring i era skattesubventionerade elfordon.

Cyklar är gjorda för att trampas – det är både miljövänligt och hälsobefrämjande. Motorfordon kan drivas med biobaserade inhemskt producerade bränslen.

Avgasrening i form av partikelfilter och kvävedioxidreducerande katalysatorer finns redan och kan förbättras med stöd till teknisk utveckling – vi i Sverige ska ju bli världsledande inom miljöteknik.

Vita Rosen



Andra har också läst

Polisens uppmaning: Tänk efter hur och var du parkerar din BMW

Västra Mälardalen Stöldligor riktar in sig på märkesbilar som BMW och Mercedes för att stjäla ratt och krockkuddar.

Polisen utreder villainbrott

Hallstahammar Tillrört i villa efter inbrott.

Stort polispådrag i Kolsva under eftermiddagen

Kolsva Under tisdagseftermiddagen larmades flera polispatruller och helikopter till Kolsva efter larm om hög smäll.

Misstänkt bedrägeriförsök mot äldre kvinna

Främling ringde och utkrävde betalning för lån.

Inbrott i Folkets hus

Under natten bröt sig någon in i Folkhögskolans lokaler i Folkets hus i Köping.

Villainbrott i Surahammar

Väktare upptäckte inbrott.

GPS-utrustning stulen ur bil

En bil som stod parkerad på Malmgatan i Hallstahammar blev utsatt för inbrott.

Solig sommarkul i Skillinge

Insänt referat från den första av PRO:s två årliga sommarfester i Skillinge.

Kvinna misstänkt för trafikbrott - prejades mot staket när hon vägrade stanna

På tisdagseftermiddagen greps en kvinna mellan Kolsva och Köping.

Dömd kvinna misstänkt för nya brott

Förra veckan dömdes en kvinna till fängelse för att ha stängt in, misshandlat, hotat och förnedrat en annan kvinna. Nu misstänks hon hon för nya brott.

PRO KAK på resa i juni

En givande, men något regnig, dagsresa till Motala, Visingsö, Gränna.

Entré återställd efter skadegörelse

Nu kan socialkontorets entré användas som vanligt igen.

Stars-fansen samlar namn för att behålla Solevic

Köping Stars trogna publik vill se Aleksa Solevic i höst.

Flera polisanmälningar efter trafikkontroll i Surahammar

Under lördagskvällen upprättades flera ärenden när polisen kontrollerade bilträff.

Två skadade efter olycka

På söndagen körde ett husvagnsekipage av vägen på länsväg 252 norr om Sörstafors.

Inbrott i Folkets Hus

På söndagen upptäcktes en krossad glasdörr efter ett inbrott i Folkets Hus i Köping.

Fellingsbro Hembygdsförening besökte Jädersbruks vänner

På söndagen besökte ett trettiotal medlemmar från Fellingsbro Hembygdsförening Jädersbruks Vänners historiegrupp.

Ladugård brann ner i Kolsva

På söndagseftermiddagen brann en ladugård upp i Kolsva.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

KRÖNIKOR

Jan Kallberg: Vad andra tycker

Jan Kallberg om eftertänksamhet och sociala relationer.

Tron på vilja som verktyg

Jan Kallberg skriver om ett politiskt klimat fylld av floskler.

Skatta dig lycklig – skaffa en vän som Filip

Jimmy Bladh skriver om studentlivet och vänskap.

Mer läsning med aktiva och engagerade människor i Västra Mälardalen.
Besök Blogg24 här

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.