KöpingKlart

Magazin24

Detta är en genrebild. Foto: Pixabay

Halelujah för elfordon

Signaturen "Vita rosen" tar upp problemen med elbilar.

Debatt · 16 maj, 2019 kl. 09:16

Hallelujah – Er tro är stark men kräver svar (Leonard Cohen)

Politiskt korrekta beslutsfattare och miljövänner – hur förklarar och motiverar ni dagens innetrend med elektrifiering av allt som rör sig? Frikostigt delas skattefinansierade bidrag ut till den som har råd att köpa en elektrisk bil som kostar mer än en halv miljon kronor. En bil, som om den körs 1 500 mil/år, förbrukar ca 6000 kWh el – lika mycket energi som går åt till att värma en normalstor villa under hela vinterhalvåret.

Ni får nog sluta att se elektriciteten som kommer ur de två hålen i väggen som en skänk från ovan även om regn, sol och vind tycks komma från himlen. I Sverige används 125 miljarder kilowattimmar (kWh) elektricitet för industrin, bostäder, servicenäringen och inte minst allt chattande, twittrande och tv-tittande i telefonerna.

Vattenkraften svarar för ca 40 % , kärnkraften för ca 40 %, bio- och fossileldade kraftvärmeverk för ca 10 % samt ca 3400 vindsnurror och 20 000solceller för resterande 10 %(källa Energimyndigheten).

Enligt SCB fanns vid årsskiftet ca 4,9 miljoner bilar i trafik i Sverige. Om dessa skulle köra i genomsnitt 1 500 mil/år på ”miljövänlig elektricitet” måste ytterligare ca 30 miljarder kWh tas fram och läggas till i det svenska energisystemet. Vattenkraften lär vi inte kunna bygga ut särskilt mycket mer.

Kärnkraften vill miljövännerna avveckla. Den hittills obesvarade frågan man ställer sig är, vad ska ersätta kärnkraften om det är tänkt att vi ska köra bilar och cyklar som drivs av på batterier, laddade med elektricitet?

Enligt Naturskyddsföreningens uträkningar kommer Sveriges alla tak, om de förses med solceller, inte ens att räcka till halva behovet! Om alla tak skulle förses med solceller plus att ca 15 000 nya vindsnurror byggs skulle det kunna fungera – märk väl - om solen skiner och vinden ständigt blåser när batterierna behöver laddas.

Ni politiker och miljövänner som tror att elektriciteten är lösningen på alla problem inom transportsektorn, har ni över huvud taget funderat på eller satt er in i de säkerhetsproblem som är förknippade med den typ av batterier som används i elbilar och elcyklar.

Förklara för oss vanligt folk vad man ska göra när ett skadat batteri på några sekunder kan uppnå flera tusen graders hetta i så kallad termisk rusning samt utvecklar giftiga gaser som dietylkarbonat, dimetylkarbonat och 1,4-tioxin som inom en minut tränger igenom till och med den skyddsutrustning som räddnings-personalen använder.

Även fluorvätesyra utvecklas som tas upp via huden och som i små doser kan vara dödlig (källa MSB publ. Nr 1055). Skadade batteridrivna fordon har självantänt när de har stått på verkstad för reparation. Elbilstillverkaren Tesla förskriver att ett skadat batteridrivet fordon ska stå i brandsäker karantän i tre veckor på grund av risken för att batteriet kan självantända.

Ni som tror er veta det mesta vad har ni för planer ur arbetsmiljösynpunkt, säkerhet i tunnlar, risker ombord på bilfärjor, brand i parkeringshus mm?

Ser vi ut över Europas elbilsplaner kan man inte bli annat än förskräckt. Enbart Wolkswagen har planer på att bygga 22 miljoner elbilar de kommande 10 åren. Till dessa bilar behövs, redan år 2025, batterier som vid varje laddning ska matas med 150 miljarder kWh – mer än Sveriges totala elanvändning.

Nothwolts Skellefteåfabrik ska fullt utbyggd producera batterier som vid varje laddning kräver 32 miljarder kWh – vilket är dubbelt så mycket el som idag produceras i alla bioeldade kraftvärmeverk i Sverige.

Redan idag råder brist på batterier till elfordon. Brytning av råvara till tillverkningen sker till stor av barn och fattiga människor i Afrika under slavliknande förhållanden.

Aftonbladet har rapporterat om verksamheten med ”blodsbatterier” – https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/.

Ni politisk korrekta och miljövänner besinna er – hur mycket koldioxid går det inte åt för att frakta råvaror och batterier kors och tvärs över jordklotet och hur mycket mänskligt lidande accepterar ni för att kunna glida omkring i era skattesubventionerade elfordon.

Cyklar är gjorda för att trampas – det är både miljövänligt och hälsobefrämjande. Motorfordon kan drivas med biobaserade inhemskt producerade bränslen.

Avgasrening i form av partikelfilter och kvävedioxidreducerande katalysatorer finns redan och kan förbättras med stöd till teknisk utveckling – vi i Sverige ska ju bli världsledande inom miljöteknik.

Vita Rosen



Andra har också läst

Att skåda gammal hund i sitsen

Krönika Harry Holm skriver om politikernas beslut att lägga ned Medåkers skola.

Äldre man bestulen på tv

Köping Polisen utreder åldringsbrott i Köping.

Väg i Köping stängs av

Köping En del av Hultgrensgatan i Köping kommer att vara avstängd i nästan en månad.

Larm: Bil har kört in i lekplats

Köping Under onsdagsförmiddagen inträffade en trafikolycka på Ringvägen i Köping.

Slopa enprocentsmålet för bistånd

Debattartikel från Moderaterna.

Sverige är större än Stockholm

Debattartikel från socialdemokraterna Pia Nilsson och Åsa Eriksson.

Resultat från tisdagsmetet

Så gick det för Mälardalens Tävlingsfiskare.

Götlundasonens bedrift – knep EM-bronsmedaljen

Efter tre intensiva dagar stod det klart att Åbågen MCK-föraren Marcus Göthenberg, från Götlunda, hade kammat hem brons­medaljen.

Man avförd med ambulans efter arbetsplatsolycka

Under tisdagseftermiddagen inträffade en arbetsplatsolycka i Hallstahammar.

Man misstänks för rattfylleri

Bilist stoppades av en polispatrull.

16-åring anhållen för grov misshandel

Hamnade i bråk med personal.

Bostadsinbrott i Hallsta

Polisen var på plats och en anmälan om grov stöld genom inbrott upprättades.

Avdelning 2 fortsätter prisas för strokevården

De senaste åren har avdelning 2 på Köpings sjukhus gång på gång prisats för sin välutvecklade strokevård.

Polisens tips: Så skyddar du dig mot bostadsinbrott

Det finns några knep hur du kan försvåra för tjuven.

Surahammars kommun får rätt i tvisten om Ekängsbadet

"Äntligen har vi fått ett beslut och kan gå vidare i processen".

Skadedrabbat KHC föll i premiären

Fagerlund: "Vi kan bättre än så här"

Forsby tog skön seger

Besegrade Norrby på bortaplan.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Att skåda gammal hund i sitsen

Harry Holm skriver om politikernas beslut att lägga ned Medåkers skola.

Viljan att döda

Susanne Linde skriver om djur, natur och jakt.

Är vi redo att ta steget upp till division 3?

Armin Suljic skriver om toppstriden i division 4.

Goda relationer skapar ordning i skolan

Johan Hallberg skriver om tydliga ordningsregler.

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.