Köping16°Lätt molnighet

Magazin24

Detta är en genrebild. Foto: Pixabay

Halelujah för elfordon

Signaturen "Vita rosen" tar upp problemen med elbilar.

Debatt · 16 maj, 2019 kl. 09:16

Hallelujah – Er tro är stark men kräver svar (Leonard Cohen)

Politiskt korrekta beslutsfattare och miljövänner – hur förklarar och motiverar ni dagens innetrend med elektrifiering av allt som rör sig? Frikostigt delas skattefinansierade bidrag ut till den som har råd att köpa en elektrisk bil som kostar mer än en halv miljon kronor. En bil, som om den körs 1 500 mil/år, förbrukar ca 6000 kWh el – lika mycket energi som går åt till att värma en normalstor villa under hela vinterhalvåret.

Ni får nog sluta att se elektriciteten som kommer ur de två hålen i väggen som en skänk från ovan även om regn, sol och vind tycks komma från himlen. I Sverige används 125 miljarder kilowattimmar (kWh) elektricitet för industrin, bostäder, servicenäringen och inte minst allt chattande, twittrande och tv-tittande i telefonerna.

Vattenkraften svarar för ca 40 % , kärnkraften för ca 40 %, bio- och fossileldade kraftvärmeverk för ca 10 % samt ca 3400 vindsnurror och 20 000solceller för resterande 10 %(källa Energimyndigheten).

Enligt SCB fanns vid årsskiftet ca 4,9 miljoner bilar i trafik i Sverige. Om dessa skulle köra i genomsnitt 1 500 mil/år på ”miljövänlig elektricitet” måste ytterligare ca 30 miljarder kWh tas fram och läggas till i det svenska energisystemet. Vattenkraften lär vi inte kunna bygga ut särskilt mycket mer.

Kärnkraften vill miljövännerna avveckla. Den hittills obesvarade frågan man ställer sig är, vad ska ersätta kärnkraften om det är tänkt att vi ska köra bilar och cyklar som drivs av på batterier, laddade med elektricitet?

Enligt Naturskyddsföreningens uträkningar kommer Sveriges alla tak, om de förses med solceller, inte ens att räcka till halva behovet! Om alla tak skulle förses med solceller plus att ca 15 000 nya vindsnurror byggs skulle det kunna fungera – märk väl - om solen skiner och vinden ständigt blåser när batterierna behöver laddas.

Ni politiker och miljövänner som tror att elektriciteten är lösningen på alla problem inom transportsektorn, har ni över huvud taget funderat på eller satt er in i de säkerhetsproblem som är förknippade med den typ av batterier som används i elbilar och elcyklar.

Förklara för oss vanligt folk vad man ska göra när ett skadat batteri på några sekunder kan uppnå flera tusen graders hetta i så kallad termisk rusning samt utvecklar giftiga gaser som dietylkarbonat, dimetylkarbonat och 1,4-tioxin som inom en minut tränger igenom till och med den skyddsutrustning som räddnings-personalen använder.

Även fluorvätesyra utvecklas som tas upp via huden och som i små doser kan vara dödlig (källa MSB publ. Nr 1055). Skadade batteridrivna fordon har självantänt när de har stått på verkstad för reparation. Elbilstillverkaren Tesla förskriver att ett skadat batteridrivet fordon ska stå i brandsäker karantän i tre veckor på grund av risken för att batteriet kan självantända.

Ni som tror er veta det mesta vad har ni för planer ur arbetsmiljösynpunkt, säkerhet i tunnlar, risker ombord på bilfärjor, brand i parkeringshus mm?

Ser vi ut över Europas elbilsplaner kan man inte bli annat än förskräckt. Enbart Wolkswagen har planer på att bygga 22 miljoner elbilar de kommande 10 åren. Till dessa bilar behövs, redan år 2025, batterier som vid varje laddning ska matas med 150 miljarder kWh – mer än Sveriges totala elanvändning.

Nothwolts Skellefteåfabrik ska fullt utbyggd producera batterier som vid varje laddning kräver 32 miljarder kWh – vilket är dubbelt så mycket el som idag produceras i alla bioeldade kraftvärmeverk i Sverige.

Redan idag råder brist på batterier till elfordon. Brytning av råvara till tillverkningen sker till stor av barn och fattiga människor i Afrika under slavliknande förhållanden.

Aftonbladet har rapporterat om verksamheten med ”blodsbatterier” – https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/.

Ni politisk korrekta och miljövänner besinna er – hur mycket koldioxid går det inte åt för att frakta råvaror och batterier kors och tvärs över jordklotet och hur mycket mänskligt lidande accepterar ni för att kunna glida omkring i era skattesubventionerade elfordon.

Cyklar är gjorda för att trampas – det är både miljövänligt och hälsobefrämjande. Motorfordon kan drivas med biobaserade inhemskt producerade bränslen.

Avgasrening i form av partikelfilter och kvävedioxidreducerande katalysatorer finns redan och kan förbättras med stöd till teknisk utveckling – vi i Sverige ska ju bli världsledande inom miljöteknik.

Vita Rosen




Andra har också läst

Två gripna – försökte bryta sig in i container

Kolbäck Två personer greps och anhölls misstänkta för stöld genom inbrott.

Klart: Två nya "stigar" i Köping

Köping Så blir namnen på gatorna i nya bostadsområdet Västra Sömsta.

Strålande vårkonsert i Heliga Trefaldighets kyrka

Insänt Digert program under Birgitta Rosenqvists ledning.

14 gripna i samband med Operation Rimfrost

Polisens insats mot gängkriminaliteten fortsätter att leda till gripanden.

Förberett för coronaboende i Hallstahammar

Hallstahammars kommun har förberett det tidigare nedlagda boendet Ädelstenen.

Varningen: Stor risk för skogsbrand i länet

SMHI flaggar för att det råder stor risk för skogsbrand i hela Sverige.

Motorcykel och a-traktor kolliderade

På lördagseftermiddagen larmades SOS Alarm om en krock på landsväg 503 i Kungsör.

Påkört vildsvin påverkade trafiken på E18

Trafikverket varnade om föremål på vägbanan.

Glöd vid grillplats vållade utryckning

På lördagen larmades räddningstjänsten till Bruksleden i Hallstahammar med anledning av en förmodad brand.

Arboga kommun förbereder inför skolöppning

På fredagen meddelade regeringen att gymnasieskolor kan återgå till normal undervisning från den 15 juni.

Så många ensamstående mammor finns det i din kommun

Kolla in statistiken för Västmanland.

Ungdomar i Arboga erbjuds feriejobb

Ansökningsperioden startar idag.

Nej till exploatering av jordbruksmark vid E20

Debattartikel från Centerpartiet i Kungsör om kommunens planer på att exploatera jordbruksmark.

Mattjuv tog strypgrepp på butiksanställd

Polisen kunde gripa mannen i Arboga.

Digitaliseringen av vården måste fortsätta efter corona

Debattartikel signerad Gunnar Björnstad (M).

Omärkt fälla hittad i Näverkärret

Händelsen är polisanmäld.

Lokalt VVS-företag lämnar kedja

Satsar stort på energi och miljö.

Köping lanserar ny sajt för turister

Kommunen presenterar ny webbplats och uppdaterar arbetet med besöksnäringen.

Blixten slog ner i villa

Larmet inkom under onsdagen.

(M): Regionen sviker sitt ansvar

Debattartikel signerad regionrådet Tomas Högström.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Bli med och styr Sverige!

Carl Olov Persson skriver om möjligheten att påverka.

Empatin och tilliten ökar

Rebecka Marklund skriver om olika typer av kriser.

Om dessa berättare må vi berätta

Jimmy Bladh skriver om berättarkonst, värnplikten och röster som riskerar att tystna.

Tiderna förändras

Carl Olov Persson skriver om pensioner, gemenskap och den "gamla goda tiden".

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.