Debatt
17:28 | 28 januari 2019

Högström (M): ”Västmanland måste tuffa till sig”

Tomas Högström (M), regionråd i opposition, vill att länet får större del av statens kaka.

Tidigast 2022 kommer bygget av motorväg mellan Köping och trafikplats Västjädra att påbörjas. Foto: David Eriksson

Trafikverket har meddelat att 840 miljoner kronor avsätts för att bygga tvåfilig motorväg mellan Köping och Västjädra i Västerås. Äntligen ett besked, säger många och det är det bara att instämma i.

Men det är en skandal att beskedet kommer först nu, efter årtionden av klagomål. Lika stor skandal är beskedet att arbetet påbörjad först 2022 och kanske är klart 2025-2026. Att vägsträckan är mycket olycksdrabbad är oomtvistat. Regionens ambulansverksamhet redovisar att antalet händelser när minst två ibland tre ambulanser kallats ut till den aktuella vägsträckan, för 2017 var 58 gånger och för 2018 67 gånger, så har det varit under många år. 

Skandal är det även att mötesspår för järnvägstransporter mellan Fagersta och Västerås vid Brattheden ännu inte färdigställts. I 15 år har investeringen på cirka 100 miljoner kronor diskuterats med beskedet att det är inget som Trafikverket prioriterat. Trots att investeringen är relativt liten och att Brattheden tidigt beräknades vara den sjätte mest effektiva investeringen i järnvägsnätet.

Hjulstabron är ett annat exempel på den farsartade prövning som trafikverket ägnar sig åt. Södertälje kanal byggs ut för att klara större tonnage till Mälarhamnarna. Västerås och Köping var medfinansiärer. Bron som byggdes 1953 omöjliggör i sin nuvarande form för större fartyg att passera. Åtgärder måste därför till i nuvarande brokonstruktion eller att ny bro byggs i ny sträckning.

Hela projektet är nu i vänteläge.  

Jag har sedan tidigare påtalat att den ekonomiska ramen för Västmanlands infrastrukturplan i form av statliga pengar, över 830 mkr för planperioden, är för låg. Historiskt och i jämförelse med omkringliggande län, över tid, har länet haft en låg anslagstilldelning. Västmanland har missgynnats.

Som ”lök på laxen” kan läggas att Svensk Kraftnät konstaterar att kapaciteten i elnät till länet inte räcker till. En konsekvens är att Västmanland kan gå miste om viktiga företagsetableringar. 

Hur många årtionden ska länet vänta på att kapacitetsbristen löses?

Enligt ordspråket är statens kaka liten men säker. 

Vill vi att länet bättre ska hävda sig i konkurrensen om statliga medel, myndigheters uppmärksamhet och positiva besked, då har länet med region, kommuner, organisationer och näringsliv en hel del arbete kvar att göra. Det handlar om att ta plats i diskussionerna och även driva en egen agenda.

Tomas Högström (M)

Tänk på: håll dig till ämnet, håll god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-