När det stod klart att Epok i Köping skulle läggas ner sörjde många Köpingsbor den klassiska inredningsbutiken som huserade i Ågången Galleria. Några månader senare, mitt i en brinnande pandemi, slog InredaKöping upp portarna till den stora lokalen.
– Det blev klart redan i början av mars att jag skulle ta över, sedan hann jag lagom säga upp mig från jobbet och så slog corona till på allvar, berättar butiksägaren Dragana Adehill och fortsätter:
– Vi drog ut lite på tiden och vågade inte beställa varor eftersom vi inte visste om det skulle bli en lockdown. Men i mitten av april började vi beställa varor.
När hon säger vi syftar Dragana på Linnéa Adehill, en av hennes två döttrar, som kombinerar skola med arbete i butiken.
– Det var ganska svårt att beställa varor, för vi var tvungna att beställa hemifrån eftersom alla mässor blev inställda, säger Linnéa.
– Det var verkligen en utmaning, vi satt med varsin dator och beställde. Linnéa hade lite koll på Ester & Erik och Hilke Collection, som nu är våra storsäljare, säger Dragana.
Innan hon beslutade sig för att starta InredaKöping har Dragana arbetat i sammanlagt 18 år på ICA i Köping och Eskilstuna. Därefter har hon jobbat ett år på Måleribolaget i Köping.
– Jag kände att jag ville göra något eget, och eftersom tjejerna börjar bli stora, 16 och 18 år, så kände jag att det var rätt tid.
Hur är det att vara egenföretagare?
– Jag trivs jättebra med att vara egenföretagare, det blir mer jobb såklart, men nu när barnen är lite äldre så funkar det, det är en helt annan press när barnen är små. Sedan har de ett intresse för det här och vi kan göra det tillsammans.
Linnéa är ansvarig för butikens sociala medier, som heter InredaKöping på både Facebook och Instagram. Mor och dotter hjälps åt att beställa hem varor till butiken.
– Vi har ganska samma smak, men ibland har vi inte det, säger Linnéa och skrattar till.
– Ibland tycker hon att jag är lite gammeldags i mitt tänkande, haha. Men samtidigt tror vi att det är bra att kunna nå en bred målgrupp med något för alla smaker, säger Dragana.
Märkena väljs med omsorg, och de förhandlar med två kända märken som man hoppas kunna börja sälja i butiken.
– Det kommande året gäller det att stabilisera sig och pricka in de leverantörer vi vill ha. Det är viktigt att hänga med i utvecklingen och samtidigt som vi vill att det ska finnas något för alla vill vi ha en modern approach, säger Dragana.
Vad säljer ni mest av?
– Ester & Erik, det går varje dag. Och Hilke. Sedan har vi sålt mycket doftljus, och eftersom det har varit lågsäsong på det känns det hoppfullt inför höst och vinter.
Hur har det varit att öppna en butik samtidigt som en pandemi rasar i världen?
– Det har rullat på bra med tanke på situationen. Dels corona men även att vi öppnade under sommaren som är något av en lågsäsong när det gäller heminredning. Jag tycker att Köpingsborna har slutit upp bra och intresset finns, det märker man, säger Dragana.
Sedan starten har InredaKöping samarbetat med och stöttat andra företag i Västra Mälardalen, något som har varit viktigt för Dragana Adehill.
– Vi samarbetar med Elite Sängar och har tagit hjälp av RINK med allt som rör dekaler och skyltar, och Köpings Elektriska har ordnat med belysningen. Det är roligt om man kan hjälpas åt och stötta varann, avslutar hon.