Köping24°Klart

Magazin24

Johan Hallberg är rektor i Kolsva skolområde sedan 15 år. Han och kollegan Gun-Marie Persson uppmärksammas ofta för gott ledarskap och skolornas goda resultat.

Goda relationer skapar ordning i skolan

Johan Hallberg skriver om tydliga ordningsregler.

Krönika · 11 sep, 2019 kl. 06:00

September är här och skolstarten är redan flera veckor bort. Så fort det går att ställa om från sommar och ledighet till rutiner och vardag. Ganska skönt är det också, kan nog de flesta erkänna. Varje dag går det ungefär 1,5 miljoner barn och ungdomar till skolan. Otroligt många, när man tänker på det . 

Tänk, på morgonen, så många liknande scener som utspelar sig i så många hem. 

Vuxna som kliver upp, barn som väcks, snabba frukostar i ett ofta pressat tids-schema. Konflikter ibland som ställer till, när tiden är knapp. 

Via promenader, bussar och föräldraskjuts i bil kommer de allra flesta av alla dessa barn- och tonåringar innanför dörren på en av alla Sveriges skolor.

Genom mediarapporteringen får man lätt uppfattningen av att en skolvardag nästan skulle vara som att uppehålla sig i någons slags krigszon. 

En vanlig uppfattning är att skolan, nu-för-tiden, inte har några möjligheter att stoppa elever som stör undervisningen. Skolan är bakbunden, får jag höra ibland, lärarna är maktlösa. 

Ibland är det nog så, eller kan verka så. 

Men det går att göra något åt. 

Till att börja med, elever som stör undervisningen eller verkar vägra att inordna sig i gemensamma regler, gör det av en anledning. Ibland vet de själva varför, andra gånger har de ännu inte förstått det. 

Det enda sättet att skapa förändring för de här barnen och ungdomarna så att de inte stör andra och inte heller förstör sina egna möjligheter till skolgång, är att lära känna dem. Ja, det är faktiskt så. 

Finns det inte vuxna på skolan som har i uppdrag att komma under ytan på de här tjejerna och killarna, kommer vi inte att vinna fighten. 

Men, å andra sidan, på de allra flesta skolor finns det medarbetare som är skickliga i konsten att bygga goda relationer. 

Om man strukturerar upp ett sådant arbete, så att det inte bara blir enskilda medarbetares soloinsatser, kommer man tillslut också att nå de elever där en del säger att det är kört. 

Rektor får i skollagen uppdrag att se till att Elevhälsans arbete inte bara blir akutinsatser kring elever, klasser och grupper. Det ska först och främst vara främjande och förebyggande. 

Att organisera och strukturera ’relationsbyggandet’ är ett vinnarkoncept i ett sådant arbete, eftersom det skapar förutsättningar för att nå fram till alla elever. 

När det fungerar och blir till skolvardag, får skolans regler och ramar en mycket större acceptans bland både elever och elevernas föräldrar. 

Tydliga ordningsregler ska finnas på varje skola. Det vore enkelt om det räckte att skriva ned reglerna på papper och kanske sätta upp dem på anslag runt om i skolan! 

Men så fungerar det inte, varken i skolan eller i någon annan del av samhället. Varje skolas rektor ska också besluta om vad som händer, när en elev inte följer reglerna. På min arbetsplats har vi gjort en konsekvenstrappa. 

Det första steget är allvarligt enskilt samtal med läraren. Det är inte vilket samtal som helst. Det ska ske utanför lektionstid och det är viktigt att läraren markerar att det är allvar och viktigt på riktigt. 

De flesta elever förstår, och vill göra på ett annat sätt efter ett sådant samtal. 

Men inte alla. 

Då följer nästa steg, samtal med vårdnadshavarna, det vill säga att läraren ringer hem och berättar vad som hänt. När man som förälder får ett sådant samtal gäller det att ta det på rätt sätt. Ett gott samarbete mellan skolan och föräldrarna bidrar starkt till hur snabbt det blir bra. 

Lika viktigt är det hur läraren i samtalet lägger fram berättelsen om vad som hänt. Det ska bli ett samtal där de vuxna i hemmet och de vuxna på skolan känner förtroende. 

De flesta frågor löser sig här, efter steg två. 

Men, ibland behövs det tredje steget i konsekvenstrappan, samtal med annan personal på skolan

Nu är det inte läraren som samtalar enskilt med eleven, utan en av skolans skickliga ’relationsbyggare’, det vill säga någon i personalen som är vältränad på att vara en viktig vuxen att lita på. 

Ofta en fritidsledare, kanske kurator eller skolsköterska, ibland en lärare. Här är rätt person viktigare än funktion. 

För några elever behövs också steg fyra, samtal med rektor. Ibland med bara eleven, ibland tillsammans med vårdnadshavarna. Ett samtal, eller en serie av samtal under en längre tid.

Vid sidan av konsekvenstrappan finns det tydliga disciplinära åtgärder beskrivna i skollagen.

Läraren får själv besluta och genomföra utvisning ur klassrummet under resten av lektionen, omhändertagande av föremål (som stör) och kvarsittning

Rektor beslutar om åtgärderna skriftlig varning, tillfällig eller varaktig omplacering till annan klass och tillfällig eller varaktig omplacering på annan skola.

Ska vi bestämma oss för att sluta prata om att skolan-nu-för-tiden är maktlös?

Ska vi bestämma oss för att vi i skolan ska använda oss av alla de möjligheter vi faktiskt har?

En avklarad grundskola är den starkaste skyddsfaktorn för ett framtida gott liv, den skyddsfaktorn är alla barn och ungdomar värda att få med sig in i framtiden.


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.



Andra har också läst

Ägare möttes av stora skador på sin bil

Kungsör Bland annat var vindrutetorkarna helt avbrutna.

Kvinna misstänks för grovt rattfylleri efter olycka

Götlunda Personbil körde ner i diket.

Skadegörelse på skola och lekplats

Köping Krossad ruta och skadade belysningsstolpar anmält till polisen.

Butik i Kungsör utsattes för inbrott

Tjuven bröt bort fönster för att ta sig in.

Så slutade helgens fotbollsmatcher

Resultat från samtliga lokala serier.

Trevlig helg!

Lästips från den senaste nyhetsveckan.

Båt och båtmotor stals vid Hästnäs

Inträffade i början av veckan.

Skadegörelse för tiotusentals kronor i Arboga

En dörr och flera grindar har skadats.

Flera nya fall av krossade rutor i Köping

Tusentals kronor i värde på skadegörelsen.

Viktig pusselbit på plats för Västra Mälardalen

Rutinerade forwarden stannar: "I år slipper dom mig bara fram till fotbollens slut".

Magazin24 expanderar i höst – tillbaka i Surahammar i oktober

Tidningen utvidgar sitt utgivningsområde i höst.

Huvudtränaren stannar i VM IB

"Blir en spännande säsong".

Hakkors klottrades på skola i Köping

Polisen har skrivit en anmälan om skadegörelse.

Garage brann ner utanför Arboga

Inträffade under natten.

35 liter bensin saknas från båt

Polisen misstänker slangning.

180 i länet avlidna på grund av corona

Senaste lägesbilderna från Region Västmanland släpptes under torsdagen.

Äldre kvinna lurades på hundratusentals kronor

Bedragare kom över kvinnas bankuppgifter – polisen: "Lämna aldrig ut koder eller logga in med bank-id på uppmaning".

Polisen söker vittnen till händelse i Arboga

Inträffade i trafiken vid 21-tiden i tisdags.

Motor- och röjsåg stals vid inbrott i fiskebod

Värderas till tusentals kronor.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Det är dags att säga adjö – tack för allt

Dennis Johansson Strömberg skriver om sin tid på Magazin24.

Semester – back to basic!

Susanne Linde skriver om dåtidens och nutidens ledigheter.

Det kommer att bli bra

Harry Holm skriver om jordgubbar, semestrar och en ljus framtid.

Fem intressen delar ansvar för Hjälmaren

Carl Olov Persson skriver om Sveriges fjärde största sjö.

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.