Köping-1°Klart

Magazin24

Alfons Fallqvist jobbar som personlig tränare, idrottsmassör och kostrådgivare på AF Träning och Rehabilitering. Han var finalist vid Årets PT i Sverige 2017.

Myter och sanningar – vad ska jag lyssna på?

Alfons Fallqvist om frågor och påståenden kring löpträningen.

Krönika · 21 apr, 2018 kl. 12:00

Solen skiner, fåglarna kvittrar och du slås av doften från det nyklippta gräset. Du har precis knutit på dig dina nyinköpta löparskor, stoppat in hörlurarna i öronen och ska nu ta dig iväg på vårens första löprunda. Visst låter det härligt! Just nu stöter jag på en hel del frågor och påståenden kring löpträningen, vad stämmer? Vad stämmer inte?

Första påståendet: ” “Jag kan inte styrketräna, då kommer jag lägga på mig onödig vikt!”.Ett mycket intressant och väldigt förekommande påstående är detta.

Många löpare idag är oroliga för att bli för stora och klumpiga i sin löpning och drar sig därför bort från skivstängerna, vikterna och gummibanden.

Forskningen vi ser idag visar på att om du styrketränar som löpare kommer du bland annat förbättra din löpekonomi samt öka din mjölksyratröskel.

Med löpekonomi menar jag den totala energin du förbrukar vid löpning i en bestämd hastighet.

Enligt de flesta studierna gjorda inom detta område är det i synnerhet tung styrketräning som verkar ha störst positiv effekt på vår löpning.

“Ska jag stretcha innan löpningen?”

Att stretcha innan du ska genomföra något explosivt är aldrig att föredra, oavsett om det gäller löpning, styrketräning eller idrottsutövandet.

Med stretching syftar jag framförallt på den “statiska” stretchingen, alltså när du håller anspänningen i muskelns ytterläge under en längre tid.

Är du i behov av att stretcha inför nästkommande löppass ska du hålla dig till ballistisk rörlighetsträning (töja).

“Vad förbränner mest: power walk eller löpning?”

Vi får ofta höra att vi måste springa för att förbränna mest, och visst ligger det en del i det, men det behöver inte alltid vara så! Självklart ökar vår förbränning av kalorier i takt med att vi börjar anstränga oss mer och mer. Men det är inte alltid intensiteten som är den avgörande faktorn om du förbränner mer eller mindre, utan distansen.

Om du till exempel springer fem kilometer eller går fem kilometer är det tiden under arbete som är det mest intressanta. Vid löpning har du en högre frekvens samt högre puls under en kortare tids arbete, medan du vid en power walk håller en lägre frekvens och då även en lägre puls men tiden under arbete blir längre. Så svaret på frågan är självklart löpning, men om distansen och förutsättningarna är desamma är skillnaderna försumbara.

“Hur tätt inpå avslutat löppass ska jag äta?”

Förr påstods det att vi bör äta någonting inom loppet av 15 minuter efter avslutat löppass då vår kropp är som mest “mottaglig” för näring. Men detta finns det inga belägg för. Om vi tränar löpning på en vardaglig nivå där syftet är att må bättre så finns det i dagsläget ingen anmärkningsvärd evidens som visar på när du bör äta för att optimera återhämtningen.

Med detta menar jag självklart inte att du ska avstå från att äta efter löppasset, men du behöver heller inte oroa dig om du glömt mellanmålet hemma på hatthyllan.



Andra har också läst

Risha öppnar rullande kiosk i Köping

Köping Drabbades av inbrott tidigare i veckan – har premiär på fredagen.

Regeringen ger grönt ljus till motorvägsbygge på E18 Köping-Västjädra

Västra Mälardalen Vägplanen överklagades i höstas, men nu har projektet fått klartecken.

Oväntad förlust för Surahammar

Ishockey Jumbon Malung blev för svåra: ”Ingen toppeninsats”.

Debatt: Fortfarande finns präster som inte vill viga HBTQ-personer

Debatt Debattartikel från Britt Sandström och Jörgen Eklund (S).

Bänkar slogs sönder på skolgård i Valskog

Bänkarna var nya och gjorda i trä samt lättbetong.

Förskola stänger tillfälligt på grund av personalbrist

Den 3 mars beslutade barn-och utbildningsnämndens ordförande om tillfällig avstängning av Norrgårdens förskola efter att flera i personalen testat positivt för covid-19.

Kvinna skadad efter krock i Köping

På onsdagseftermiddagen kolliderade två bilar i korsningen Nibblesbackevägen och Ringvägen i Köping.

Polisen varnar för fortsatta vaccinationsbedrägerier

Anmälningar fortsätter att komma in till myndigheten.

Sjukdom gör att Köping Hockeys viktiga streckmatch flyttas

Även Surahammars match på fredag påverkas.

Fler än 17 000 i länet har fått första vaccindosen

337 västmanlänningar har avlidit till följd av covid-19.

Personbil körde in i mitträcket på E18

Ingen person skadades, men trafikflödet påverkades.

En påse innehållandes en ölburk kastades på fönster

Orsakade skador till ett värde av 2 500 kronor.

Polisen larmades om misshandel – man greps

Gripandet hävdes senare, men mannen är fortfarande misstänkt för brott.

Ruta krossades på skolbyggnad

Små hål hittades i rutan.

Ullvigymnasiet kan bli årets UF-skola

Skolan har nominerats till priset Årets UF-skola 2021.

Dubbla bilinbrott i Arboga

I båda fallen krossade tjuven rutor för att ta sig in.

Mycket tufft motstånd för Stars när ligaspelet återupptas

Tre veckors speluppehåll över: ”Kunnat nöta mer på detaljer”.

Bil stals under natten

Fordonet var olåst och nyckeln satt i tändningslåset.

Båt stulen i Nannberga

Var fastkedjad i ett träd när den stals.

Bissen Brainwalk och Sparbanken tar nya tag och fortsätter stötta hjärnforskningen

Uppmaningen: ”Ta en promenad och stötta hjärnforskningen”.

En till sjukhus efter krock mellan a-traktor och personbil

En av förarna bötfälldes efter olyckan.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Tala för din bygd

Jan Kallberg skriver om lokalpatriotisk marknadsföring.

This too shall pass

Ewa Nilsson skriver om lärdomar och positiva nyheter.

När Amor skjuter pilar!

Susanne Linde skriver om kärlek och Alla hjärtans dag.

Vi firar en halshuggning

Harry Holm skriver om vaccin, Alla hjärtans dag och Norge.

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.

Gratistidningarnas Branschorganisation tilldelade Magazin24 priset för årets lokalsajt 2020. Läs mer här