Köping-2°Lätt molnighet

Magazin24

Strömsholms kanal – historisk huvudled mot Bergslagen

Carl Olov Persson skriver om kanalens historiska betydelse – och framtid.

Krönika · 25 okt, 2020 kl. 15:02

Strömsholms kanal sträcker sig från Mälaren och går genom fyra kommuner – Hallstahammar, Surahammar, Fagersta och Smedjebacken. Kanalen byggdes för att underlätta transporterna av järn från Bergslagen.

Den stod färdig år 1795 och blev inledningen till industrialiseringen av områdena runt Kolbäcksån. Farleden går från Mälaren genom Hallstahammar, Surahammar, Fagersta upp till Smedjebacken. Den följer Kolbäcksån och passerar 14 sjöar. Slutstationen, Smedjebacken, ligger 99 meter över Mälaren.

Kanalen har en kunglig glans, alla slussar har kungliga namn. Gustav III, som intresserade sig för projektet, bidrog med pengar ur egen kassa. År 1787 fick han göra en jungfrutur på den då inte riktigt färdiga vattenleden och namngav slussarna från Strömsholm till Hallstahammar. Resterande namn gavs på uppdrag av hertig-regenten, den blivande Karl XI.

År 1860. Vid invigningen av den ombyggda kanalen fick slussen vid Strömsholms slott sitt nuvarande namn Karl XV.

Kronprinsessan Victoria fick år 1995, i samband med 200-årsjubileet, ge namn till Västanfors sluss, som intill dess varit utan kungligt namn.

Fram till mitten av 1900-talet betjänade kanalen bruken och omkringliggande samhällen i Bergslagen med gods- och persontransporter.

År 1880 trafikerades kanalen av tio ångbåtar, 25 pråmar och 46 jakter. En ångbåt kunde bogsera flera pråmar, kanalrekordet sägs vara tretton stycken i ett släp. Lasterna bestod mest av produkter från hyttor och järnbruk samt kol, timmer, ved, tegel och dagligvaror. En jakt kunde lasta mer järn än vad ett hundra hästar kunde dra på släde, dessutom betydligt snabbare än landsvägen.

Segeljakterna, de så kallade Smedjebackarna, gjorde åtta-nio resor om året med en last på 60-70 ton per resa. Många av båtarna byggdes i trakten på något av de femtontal varv, som fanns utmed kanalen.

I slutet av 1800-talet fraktades 200.000 ton gods och omkring sju tusen passagerare om året. Rekordåret 1898 registrerades 13.072 resande. Man kunde resa den ena dagens morgon från Stockholm och anlända till Smedjebacken i Dalarna kvällen därpå. På den tiden en verkligen snabb och bekväm resa.

Tack vare kanalen nådde varor och nyheter snabbare upp till Bergslagen. Handelsmännens sortiment ökade och folk fick se varor som de aldrig sett förut. Kanalens betydelse för Bergslagen kan inte överskattas.

I dag har järnväg och landsvägstrafik tagit över godstransporterna. Den sista godstransporten på kanalen gick år 1948.

Under åren 1949-53 var trafiken minimal och eftersom man inte räknade med framtida godstrafik beslöts att nya fasta broar som byggdes tilläts ha en fri höjd på 2,5 m.

Kanalen ägs av Strömsholms Kanalbolag. År 1984 bildade kommunerna längs kanalen ”Stiftelsen för främjande av trafik på Strömsholms kanal”.

Stiftelsen äger 86 procent av aktierna i kanalbolaget. Resten ägs av berörda kommuner. Samma år började M/S Strömsholm gå i passagerartrafik enligt turlista. Men, tyvärr, tvingades passagerartrafiken upphöra. Vid högt vattenstånd kunde inte fartygen passera de nytillkomna broarna.

En ny satsning på kanalen rekommenderas!

Strömsholms kanal skulle kunna vara ett enastående utflyktsmål men nya broar med för låg fri höjd satte stopp för det. En satsning på detta unika kulturminne skulle kunna erbjuda avkopplande resor i en rogivande och fager Bergslagsnatur.

Satsningen kunde starta med en riktad emission till allmänhet, företag, kommuner och länsstyrelser. Ett breddat ägande skulle öka intresset för kanalen.

Kanalbygget, som pågick i 18 år, var ett slitgöra. Men arbetet la grunden till ett intensivt näringsliv och skapade möjligheter för människorna i bygden att enkelt ta sig ut i Mellansverige. Det borde vår generation ta vara på och lägga grunden för en ny blomstrande näring, turism i bergslagen, och inte bara skrota det som för tillfället verkar omodernt och olönsamt.

Båtklubbarna längs Kolbäcksån med flra kräver att motorvägspassagen över Kolbäcksån får en fri höjd på 4 meter, ett vettigt ställningstagande.

Vägverk och Banverk har sparat miljarder på att bygga för låga broar. En del av de insparade pengarna borde satsas på att få Strömsholms kanal trafikerad med passagerarfartyg. Men det handlar om fler broar. Redan järnvägsbron nere vid Borgåsund finns första hindret.

Det tar många år innan alla broar byggts om och redan nu borde det gå passagerartrafik på den gamla kanalen. Därför borde styrelsen söka medel från riksdag och regering till köp av låga kanalbåtar, lite modell Paddan – Göteborg, för återskapandet av persontrafiken.

Ett härligt utflyktsmål för oss i Sverige och för turister från hela världen skulle skapas.Jorden är fortfarande rund och vi kommer fortsätta att förflytta oss runt den. Låt oss ta vara på det. Sannolikt skulle satsningen bli en lika bra investering som det ursprungliga kanalbygget men till betydligt lägre pris.

Just nu härjar pandemin men den är trots allt bara en paus i utvecklingen. Som tidigare kommer vi att ha ekonomisk tillväxt som det gäller det att använda på ett för natur och människor bra sätt.

Carina Bergqvist Janzon som är VD för Strömsholms kanal AB säger: ”Vårt uppdrag är att vårda detta unika kulturminne: 88 fastigheter, 24 bryggor, 26 slussar om 46 slussportar, 13 sättportar, fem broar, två dammar, 17 kanalsträckor, 18 markytor, 20 kanotbryggor, elva mil farled och elva mil cykelled, samt att arbeta för återskapandet av persontrafik. Det är dags att satsa på Strömsholms kanal. Vårt mål är en kanal i toppskick!”


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.



Andra har också läst

Storvinst för KHC

Ishockey Besegrade Eskilstuna Linden Hockey med 9-1.

Snart presenteras vinnarna av årets miljöpris

Kungsör På måndagen kommer Kungsörs kommuns miljöpris att delas ut.

Västra Mälardalen har goda förutsättningar

Krönika Carl Olov Persson skriver om hur vi kan lyfta vår region.

Conny Strömberg har startat hockeypodd

Ishockey Han brukar inte hålla tillbaka i sina uttalanden. Nu har profilen Conny Strömberg startat en hockeypodd under namnet ”Conny Klacks hockeysnack”.

Larsson siktar på comeback efter landslagsuppehållet

Han har inte spelat en enda basketmatch på nästan ett år. När Köping Stars återupptar seriespelet den 5 december hoppas Alexander Larsson äntligen vara tillbaka.

Köpings musteri får fint omnämnande i ny bok: "Stolta"

Örebrobon Anders Johnsson utsågs i oktober till Årets Ekokock. Nu har han släppt en bok med fokus på hållbara råvaror och relationen med hans lokala producenter – bland annat...

Kommunerna i Västra Mälardalen får miljoner i statsbidrag

Ska användas för att täcka merkostnader som uppstått under pandemin.

Man misstänkt för drograttfylla efter dikeskörning

Vid 22.30 på fredagskvällen larmades polisen till länsväg 572 vid Götlunda med anledning av en singelolycka.

Fel i veckans korsord

Det angivna datumet för sista inlämning stämmer inte.

Låt denna del av vår historia bli historia

Jimmy Bladh skriver om den avskyvärda polariseringen.

Magazin24 minns Tage Gustafsson

Den 15 november somnade Köpingsprofilen Tage Gustafsson in.

Företag får böter för asbestlagring

Lagrade över ett ton asbest utan tillstånd.

Inbrott vid kommunal verksamhet i Köping

Någon har klippt hål i stängsel.

Elcykel stals i Köping

Inträffade i centrum på dagtid.

Misstänkt drograttfull stoppades i centrala Köping

Föraren fick följa med för provtagning.

Debatt: KD-budget med framtidsprofil

Debattartikel signerad Lars-Axel Nordell.

Två personrån på kort tid utreds av polisen i Köping

Yngre män rånade av flera okända män vid båda händelserna – polisen söker vittnen.

Polisen hittade kniv i bil vid trafikstopp

Utöver det misstänks föraren bland annat för drograttfylleri.

Fredrik Federley (C) tar paus från politiken: "Gått in i en vägg"

EU-parlamentarikern från Kungsör berättar att han mått dåligt en längre period.

Kungsör satsar på nattvandring när fritidsgårdar stängs

Vill öka den vuxna närvaron i samhället.

Mittfältaren lämnar Köping FF

Återvänder till moderklubben Kungsörs BK.

Läs Magazin24 papperstidning direkt i mobilen eller i datorn!

Västra Mälardalen har goda förutsättningar

Carl Olov Persson skriver om hur vi kan lyfta vår region.

Låt denna del av vår historia bli historia

Jimmy Bladh skriver om den avskyvärda polariseringen.

Min stad – Arboga

Favorit i repris från Harry Holm.

Dags att tänka mer lokalt än någonsin när vi julhandlar

Björn Blomgren skriver om julhandeln under coronans år.

Magazin24s regionala lunchguide.
Dagens rätt, menyer, priser och öppettider.

Gratistidningarnas Branschorganisation tilldelade Magazin24 priset för årets lokalsajt 2020. Läs mer här