Kultur & nöje
11:48 | 8 juli 2018

Nygammal rutt öppnas längs Hjälmare Kanal

Anrika båten kommer färdas längs det natursköna området: ”Vi ska blåsa liv i den här turen. Det behövs en båt som åker här”.

Foto: David Eriksson

1999 startades en kanaltur längs Hjälmare Kanal som gick från Kungsör och vidare till Örebro. Den turen är borta sedan många år, men i sommar finns återigen möjligheten att uppleva Hjälmare Kanal från däck.

Upplevelseföretaget Strömma Turism & Sjöfart kommer från och med i torsdags och en månad framåt att erbjuda en rutt längs kanalen som sträcker sig från Kungsör till Notholmen. Båten kommer lämna Kungsör på förmiddagen och vidare mot Notholmen för att på eftermiddagen åka motsatt sträcka. Detta kommer ske onsdagar till söndagar under de kommande 30 dagarna.

– Vi tar essensen av kanalen, så det blir hundra procent kanal hela resan vilket vi är jättestolta och glada över. Det är väldigt kul att vara tillbaka. Vi tror att det kommer bli uppskattat att göra kanalturen på det här sättet, säger Peter Henricson, affärsområdeschef för Strömma Sverige.

En mycket varm sommardag i slutet av maj fick Magazin24 följa med på en förhandsvisning av den kommande rutten. Den resan gick dock inte hela vägen, utan började i Kungsörs gästhamn via ett antal slussningar och slutade vid Hjälmare docka.

Vid varje sluss assisterade experten Jan ”Sluss-Janne” Eriksson båtens besättning med dockningen av M/S Nya Hjelmare Kanal, båten som kommer köra rutten under sommaren.

– Båten är byggd på 1950-talet och byggdes under namnet ”Björnön”. Det är en väldigt tidig aluminiumbåt och när den byggdes lät man den vara i aluminiumfärg. Jag brukar beskriva den som båtens DC-3. Den var otroligt vacker på sin tid. Nu har den, som de flesta skärgårdsbåtar, blivit vitmålad och lite ombyggd. Den är kanske inte lika estetisk på utsidan, men väldigt funktionell och trevlig här ombord, säger Henricson.

Han säger vidare:

– Vi begränsar antalet gäster på båten. Det ska inte bli absolut fullt ombord. Genom att dra ner antalet gäster kommer vi få en luftig och trevlig kryssning som kommer skapa en bra känsla. Båten har plats för 140 personer, men vi har satt ett max på 70 personer.

Längs vattenvägen fanns många vackra sevärdheter, som exempelvis pittoreska sommarstugor, vackra gårdar och natursköna vyer.

– Vi ska blåsa liv i den här turen. Det behövs en båt som åker här. Det är lokal turism när den är som bäst, säger Peter Henricson.

Som fortsätter:

– Det är en kryssning, så det ska vara mat och dryck inkluderat i detta och precis så är det. Vi kommer bjuda på en ganska ambitiös mathållning med lokal mat från Kungsudden och dessutom gott fika på det. Under turen kommer vi även ha vin- och ölrättigheter för den som vill dricka någonting av den sorten.

Det finns ju väldigt mycket att se under resan. Hur skulle du beskriva rutten ur det perspektivet?

– Det är ett intressant kulturlandskap. Man ser också den här kanalmiljön som jag tycker är fantastisk. Vi sitter på soldäck nu och här sitter man lite högre upp. Då får man en överblick och det är en väldigt bra utsiktsplattform, säger Peter Henricson.

Sommarens turer är planerade och klara. Peter Henricson hoppas och tror att det här är starten på en längre resa för kanalturen.

– Det brukar ta tre år för en tur att bli riktigt framgångsrik. Vi hoppas på mycket gäster den här sommaren, men vi är medvetna om att vi måste vara uttålig för att få det här att fungera.

Peter Henricson avslutar:

– Det är verkligen något att se fram emot. Jag tror det kommer bli en spännande upplevelse. Vi har inte så många kanaler av den här typen i Sverige, men den här vattenvägen som har varit så viktig för Mälardalen är intressant eftersom den fortfarande är i trafik.

Tänk på: håll dig till ämnet, håll god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-